طراحی آشپزخانه کوچک و شیک

4 ایده طراحی در آشپزخانه های کوچک

تاریخ ویرایش:31 فروردین 1401

کوچک بودن فضای آشپزخانه صرفا به این معنا نیست که نمی توان طراحی آشپزخانه کوچک را به خوبی انجام داد. داشتن آشپزخانه بزرگ با ابزار فراوان وقتی نیازی به آن ندارید هیچ فایده ای ندارد. ذوقش هم خیلی زود از بین می رود. اما درست آن روی سکه، داشتن یک آشپزخانه کوچک با طراحی مناسب مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. شاید باورتان نشود اما این روزها همه آشپزخانه های بزرگ خود را بازسازی می کنند تا فضایی کوچک تر و قابل مدیریت تر برای این قسمت از خانه داشته باشند.

 

مزایای آشپزخانه های کوچک

1. این آشپزخانه ها در استفاده از فضا صرفه جویی می کنند. آشپزخانه های بزرگ گاهی بیش از آنچه نیاز اعضای خانواده هست فضا اشغال می کنند.

در حالیکه آشپزخانه های کوچک درست به اندازه نیاز شما هستند. علاوه بر این کوچک کردن سایز آشپزخانه در زمان بازسازی کمک می کند تا فضاهای دیگر خانه بزرگ تر شوند.

 

2. آشپزخانه های کوچک ارزان تر هستند. یادتان باشد که طراحی آشپزخانه گران ترین بخش دیزاین طراحی داخلی یک خانه است. پس کوچک نگه داشتن این فضا ابزاری که برای طراحی نیاز دارید را محدود کرده و در این صورت هزینه های شما هم کمتر می شوند. علاوه بر این اگر خودتان طراحی داخلی را بر عهده بگیرید هزینه ها خیلی کمتر می شوند. کار طراحی آشپزخانه های کوچک نیاز به استخدام حرفه ای ها ندارد بنابراین خودتان می توانید از پس اینکار بر بیایید و از این راه هم در هزینه ها صرفه جویی کنید.

 

علاوه بر این در طراحی آشپزخانه های کوچک زمان زیادی صرف نمی شود. آشپزخانه های کوچک از لحاظ ارگونومیکی بهتر هستند. چرا که حالت کلاسیک مثلث در این آشپزخانه ها بهتر رعایت می شود. پس برای تهیه غذاهای روزانه هم بهترین کاربرد را دارند.

 

4 ایده طراحی در آشپزخانه های کوچک

دیوارها را روشن نگه دارید

ایده تیره کردن فضای آشپزخانه های کوچک اصلا خوب نیست. در طراحی این نوع فضاهای کوچک حتما و حتما باید از رنگ های روشن استفاده کرد. رنگ های روشن انعکاس نور خوبی دارند و در نهایت فضای شما بزرگ تر و روشن تر خواهد شد. رنگ کرم روشن، سبز روشن و زرد روشن رنگ های خوبی برای این فضا هستند.

 

با کم کردن وسیله ها فضا را باز کنید

گاهی فضای آشپزخانه شما آنقدر بزرگ نیست که بتوانید همه لوازم یک آشپزخانه کلاسیک را در آن بگنجانید. یادتان باشد که در بیشتر آپارتمان های امروزی با یک اتاق خواب، یک اتاق نشیمن و یک حمام و دستشویی جایی برای داشتن آشپزخانه ای کلاسیک با تمام ابزار کاربردی اش نیست. به جای اینکار از لوازمی استفاده کنید که در چینش ابزار آشپزخانه کمک تان کنند. برای مثال ترولی های ایکیا کابینت ها را سبک و فضای کانتر را برای شما خالی می کنند.

 

نصب کابینت های دیواری

یکی دیگر از ایده های ممکن برای این آشپزخانه ها طراحی کابینت آشپزخانه به صورت دیواری و کمدی است که از زمین تا سقف کشیده می شوند. در آشپزخانه های کوچکی که هر سانت فضا اهمیت دارد می توان از فضای بین کابینت های بالا و پایین استفاده کرد. علاوه بر این پر کردن فضای میانی کابینت ها کمک میکند دیوار یکدست تر به نظر برسد.

 

کاشی و سرامیک کف، رنگِ روشن و بزرگ باشد

این یک اشتباه دیداری است. کاشی های کوچک و تیره فضا را کوچک تر نشان می دهند. درست آن روی سکه کاشی های بزرگ و روشن فضا را بزرگ تر نشان می دهند. یکی از دلایل این اشتباه دیداری، شمردن خطهای بین کاشی های بزرگ است. هر چه کاشی ها بزرگ تر باشند خط ها هم کمتر و در نتیجه فضا بزرگ تر نشان داده می شود. هر چه سرامیک و کاشی بزرگ تر  باشد بهتر! البته باید به این نکته توجه داشت که زمین آشپزخانه های گالی خیلی باریک است. استفاده از سرامیک های بزرگ در این نوع فضاها ممکن است خیلی عجیب و غریب به نظر برسد. به خصوص اگر عرض سرامیک یا کاشی تمام فاصله بین کابینت های دو طرف را پر کند.

 

نویسنده: نگار کاکویی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا حساب کاربری ندارید؟