طراحی کابینت آشپزخانه

چگونه آشپزخانه طراحی کنیم که چیدمان جذاب و کاربردی داشته باشد؟

تاریخ ویرایش:31 فروردین 1401

طراحی اصولی آشپزخانه   

قبل از طراحی یک آشپزخانه شما باید اول، طراحی اصولی آشپزخانه و چیدمان آن را از نظر معماری بدانید. برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه طراحی آشپزخانه، اولین قدم این است که به دقت در مورد نحوه حرکت در فضای آشپزخانه و نحوه استفاده خانواده از آن در آینده فکر کنید – و اولین چیزی که باید در مورد آن فکر کنیم مثلث آشپزخانه یا مثلث طلایی است

راهنمای ما تمام ایده‌های کلیدی چیدمان آشپزخانه را بررسی می‌کند، اما ابتدا از ۵ چیدمان کلیدی آشپزخانه که احتمالاً پایه فضای شما را تشکیل می‌دهند، سرنخ بگیرید.

 

5 نوع طراحی اصولی آشپزخانه

  • طراحی تک دیواره
  • طراحی گالری یا گالی
  • طراحی L شکل
  • طراحی U  شکل
  • طراحی دابل L

 

موقع برنامه ریزی چیدمان آشپزخانه تان، یکی از جنبه های کلیدی این است که نحوه استفاده از آشپزخانه و محل نگهداری وسایل را در نظر بگیرید.

طراحی دوباره یک آشپزخانه گاهی به معنای تعویض لوازم، کانتر و کابینت هاست. اما اگر بخواهیم فضایی داشته باشیم که به معنای واقعیِ کلمه، آشپزخانه باشد باید تمام افکارمان در خصوص نقشه آشپزخانه را تغییر داده و به ایده هایی کاملا نو فکر کنیم.

طراحی های اساسی که در نقشه آشپزخانه وجود دارند و من قصد دارم در این مطلب به آنها اشاره کنم برای همه کاربردی هستند. ممکن است شما دلتان نخواهد نقشه ها را همان طور که هستند اجرا کنید. هیچ ایرادی ندارد. در این صورت می توانید از این نقشه ها به عنوان راهنما و منبعی برای الهام در طراحی به سبک خودتان استفاده کنید.

 

آشپزخانه تک دیواره


طراحی کابینت آشپزخانه تک دیواره

در این نوع طراحی تمام لوازم آشپزخانه، کانتر، سینک و کابینت ها در طول یک خط و دیوار خانه قرار می گیرند. این نوع طراحی هم در آشپزخانه های بزرگ و هم در فضای کوچک آپارتمان ها کارایی دارد. البته می توان در قسمت جلویی آشپزخانه تک دیواره جزیره ای هم تعبیه کرد. این مدل پلن برای فضای آشپزخانه ها خیلی مرسوم شده است.

چنین طراحی برای آشپزخانه به شدت ناکارامد است؛ به خصوص در فضاهای بزرگ که باید برای استفاده از وسیله ها مسافت زیادی را از نقطه آ تا نقطه ب به صورت خطی طی کرد. اما اگر واقعا از طرافداران این نوع پلن برای آشپزخانه تان هستید حواستان باشد که اجاق گاز و یخچال و سینک به هم نزدیک باشند. در این صورت تا حدودی می توان نبود حالت مثلثی را جبران کرد.

البته این را هم باید بگویم که آشپزخانه تک دیواره خیلی طرفدار ندارد.

 

مزایا و معایب آشپزانه تک دیو

 

آشپزخانه طرح گالری


طراحی کابینت آشپزخانه با مدل های مختلف

 

طراحی آشپزخانه به سبک گالی بلند و باریک است و یک راهرو در وسط دارد. ممکن است کانتر، لوازم و کابینت ها در یک سمت دیوار باشند با اینکه از فضای هر دو سمت برای جای دادن این ابزار استفاده شود. معمولا در فضای انتهای این نوع آشپزخانه ها پنجره یا دری به سمت بیرون تعبیه می شود تا نور طبیعی وارد راهروی تنگ آشپزخانه شود. یا اینکه این راهرو را بین اتاق ها قرار می دهند تا به عنوان پلی بین فضاهای مختلف خانه باشد. در این صورت هر دو طرف راهرو یا همان کوریدور باز خواهد بود.

آشپزخانه های گالی در فضاهای بسیار کوچک به خصوص در آپارتمان های شهری کاربرد زیادی دارند.

 

 

آشپزخانه طرح L

طراحی کابینت آشپزخانه L شکل برای آشپزخانه هایی خوب است که در گوشه فضا قرار دارند. این فضا ممکن است بزرگ باشد یا حتی کوچک و آپارتمانی! لوازم، کانتر و کابینت ها در دو دیواری که به هم متصل هستند جای گرفته و حالتی مانند حرف ال انگلیسی می گیرند. این نوع از آشپزخانه برای غذا درست کردن خیلی مناسب است. دو طرف این فضا باز است. پس به راحتی می توانید جزیره ای را در آن تعبیه کنید. یا حتی اگر فضای بزرگی در دسترس داشتید میز غذاخوری هم داشته باشید. آشپزخانه های ال مانند در فضاهای کوچک مانند معجزه ای متراژ کل را زیادتر نشان می دهند.

 

 

آشپزخانه طرح  U

این پلن برای فضاهای بزرگی است که از سه طرف امکان نصب کابینت، کانتر و ابزار کار در آشپزخانه را دارند. قسمت چهارم در این آشپزخانه ها معمولا باز بوده تا حرکت از آن به سایر نقاط خانه راحت تر باشد. البته در فضاهای کوچک می توان قسمت چهارم را به دری کوتاه و کوچک از سایر قسمت های خانه جدا کرد. فضا که بزرگ تر باشد دست شما برای نصب جزیره در این پلن باز است.

 

 

یکی از معایب پلن آشپزخانه یو مانند نیازش به فضای بزرگ برای نصب جزیره است. راحت تر بگویم! اگر فضای شما بزرگ نباشد نمی توانید در پلن یو مانند جزیره یا فضایی برای نشستن داشته باشید. در این نوع طراحی باید خیلی هوشیار بود چرا که بدون فضایی مناسب طراحی یو مانند ممکن است خیلی کوچک و فشرده به نظر بیاید و در نهایت منجر به کوچک نشان دادن کل فضا شود.

 

آشپزخانه طرح دابل L

یکی از پیشرفته ترین طراحی های آشپزخانه مدل دوبل ال است که در آن فضای دوبلی برای کارکردن وجود دارد. در واقع این طراحی همان مدل آشپرخانه تک دیواره یا ال مانند است که یک جزیره به آن اضافه شده است. در فضای بالای جزیره هم می توان سینک، اجاق یا هر دو را اضافه کرد.

 

 

این آشپزخانه ها آنقدر بزرگ هستند که می توان دو سینک، و ابزار بسیار متفاوتی مانند ماشین ظرفشویی و سیستم خنک کننده نوشیدنی را هم به آن اضافه کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا حساب کاربری ندارید؟