چگونه طراحی داخلی را یاد بگیریم؟

تاریخ ویرایش:17 اردیبهشت 1401

مهمترین نکات طراحی داخلی که بسیاری از طراحان آن را نمی دانند

تعریف طراحی داخلی

طراحی داخلی یک تجربه حسی است. تا به حال چند بار یک طرح را بر اساس زیبایی آن قضاوت کرده اید؟ اگر پاسخ زیاد است از شما دعوت می کنم مقاله من را بخوانید. زیبایی شناسی به تنهایی برای قضاوت در مورد یک طراحی کافی نیست و کار یک طراح داخلی ایجاد فضاهای معنادار است.

 

نقش یک طراح داخلی ایجاد یک فضای زیبا نیست، بلکه گره زدن یک داستان به هر فضا است که منجر به تجربیات معنادار و خاطرات فراوان می شود. برای ساده کردن ایده، یک طراح باید معادله زیر را تصدیق کند:

برای من طراحی کن = حواس من را تحریک کن = احساساتم را لمس کن

 

طراحی یک فرآیند انسان محور است

طراحی فرآیندی است که با انسان (کاربر) شروع می شود و به انسان ختم می شود. مرحله اول فرآیند شامل جمع آوری تا حد امکان داده ها در مورد کاربر است: نیازها، دوست داشتن ها و دوست نداشتن ها، سرگرمی ها، سبک زندگی و رفتار او… در مرحله بعدی تصمیم گیری را شروع می کنیم. این تصمیم‌ها از طریق اطلاعات جمع‌آوری‌شده قبلی اتخاذ می‌شوند و منجر به طراحی موفق یا شکست‌خورده می‌شوند. کاربر قاضی شماست.

 

در اینجا 5 عناصر اصلی طراحی داخلی آمده است که موقع طراحی هر فضایی در خانه خود باید در نظر داشته باشید:

1. سبک
هنگام دکور یک اتاق بهتر است سبک های طراحی را در ذهن داشته باشید. با چسبیدن به چند سبک طراحی مطمئن شوید که اتاق جذاب تر به نظر می رسد و حس انسجام بیشتری پیدا می کنند!

2. تعادل
رسیدن به تعادل در یک اتاق همان چیزی است که به شما احساس کاملی می دهد. وسایل سنگین و با ارتفاع زیاد را به طور مساوی در اتاق پراکنده كنید تا اتاق از یك طرف احساس خستگی نداشته باشد.

  3. تناسب
در ادامه با موضوع تعادل ، می خواهید مطمئن شوید که همه چیز در یک اتاق، با هم متناسب هستند.  از اندازه اتاق و مبلمان خود آگاه باشید تا اتاق احساس متناسب و متعادلی داشته باشد!

4.  تکرار
هر مورد باید حداقل یک چیز دیگر با همان سبک، بافت یا الگو در اتاق داشته باشد که  با هم جفت شوند تا اتاق احساس بهتری پیدا کند. اطمینان حاصل کنید که مبلمان و دکورهایی که انتخاب می کنید به هر طریقی با هم صحبت می کنند.

5.  کنتراست یا تضاد
اضافه کردن عناصر متضاد در یک اتاق تأثیر زیادی می گذارد. کنتراست به شکل رنگ یا بافت می آید و تضمین می کند هیچ اتاق احساس یکنواختی نکند.

ترندها می تواند سرگرم کننده باشد، اما دستیابی به یک پایه محکم در ابتدا مهم است! امیدواریم وقتی که برای دکور می روید این پنج چیز را در ذهن خود نگه دارید.

 

سبک های طراحی

تا اینجا با مفهوم طراحی داخلی اشنا شدید اما برای طراح شدن فقط دانستن تعریف آن کافی نیست. لازم است شما با سبک های طراحی آشنا باشید، ترکیب سبک ها را بدانید تا بتوانید طراحی دلخواه و زیباتری انجام دهید.

 

چرا سبک های طراحی؟

انواع مختلفی از طراحی داخلی وجود دارد که لیست آنها همیشه در حال تغییر است. برخی از آنها مد هستند و برخی دیگر کلاسیک های جاودانه هستند که در طول زمان مقاومت می کنند. هر سبک از مبلمان، دکوراسیون، نورپردازی و لوازم جانبی متمایز تشکیل شده است که ظاهری خاص به آن بخشیده است. با آشنایی با برخی از محبوب‌ترین سبک‌ها، بهتر متوجه می‌شوید که چه سبک‌هایی برای شما برجسته است و ترجیحات شما را برآورده می‌کند. توجه داشته باشید که کدام تصاویر الهام بخش و عناصر طراحی توجه شما را جلب می کند. بنابراین بیایید این 20 سبک دکوراسیون برتر را بررسی کنیم تا موارد دلخواه شما را محدود کنیم!

 

آیا تا به حال این سوال را پیدا کرده اید که انواع مختلف سبک های طراحی داخلی چیست؟ شاید بخواهید سبک خود را تغییر دهید، اما نمی توانید تصمیم بگیرید که در کدام جهت حرکت کنید. برای هر اولویتی یک سبک وجود دارد و ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم ظاهری را که برای شما مناسب است پیدا کنید. به خواندن راهنمای نهایی به سبک برای رمزگشایی همه چیزهایی که باید در مورد سبک دکوراسیون برتر  بدانید، ادامه دهید.

 

همه سبک ها دارای ایتم های مشترک هستند شامل رنگ، بافت، نورپردازی و کارهنری که همه اینها در سبک های مختلف تغییر می کنند که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

سبک طراحی داخلی سنتی

 

 

وقتی صحبت از تعریف انواع مختلف طراحی داخلی می شود، یکی از شناخته شده ترین سبک ها، طراحی داخلی سنتی است. در فضای داخلی سنتی از میزها و صندلی‌هایی استفاده می‌شود که از چوب تیره ساخته شده‌اند که جزئیات زیبایی دارند. طراحی سنتی از انگلستان و فرانسه قرن 18 و 19 الهام گرفته است. این توضیح می‌دهد که چرا یافتن منسوجات گران‌قیمت مانند ابریشم، مخمل و کتان در همه جا از اثاثه یا لوازم داخلی گرفته تا تزئینات پنجره‌ها رایج است. پارچه ها نیز دارای الگوهای متنوعی هستند. چند الگوی محبوب عبارتند از: برای مثال، گل‌ها، راه راه و چهارخانه. علاوه بر این، خانه های سنتی نیز دوست دارند با لوسترهای کریستالی حس زیبایی را به ارمغان بیاورند.

 

نکته: مهم است که بدانید استایل شما می تواند ترکیبی از دو یا چند سبک باشد. دیدن و ارائه عکس‌های الهام‌بخش می‌تواند به طراحان کمک کند تا زیبایی‌شناسی مشتری را به دقت مشخص کنند، زیرا گاهی اوقات یک سبک شخصی نامی ندارد و کاملا سیقله ای است.

 

سبک طراحی سنتی

دکوراسیون اروپایی به شدت بر فضای داخلی سنتی تأثیر می گذارد. بیشتر خانه‌های سنتی دارای یک پالت رنگی خنثی هستند که با رنگ‌های رنگ روغن یا چیدمان‌های گل همراه شده است.

 

سبک طراحی داخلی مدرن

 

سبک طراحی مدرن

 

سبک مدرن، مبلمان دارای خطوط تمیز با سطوح صاف و براق هستند. به ویژه فلز، کروم و شیشه انتخاب های مورد علاقه طراحان در این سبک هستند. با این حال، با دکوراسیون داخلی مدرن، دکوراسیون به حداقل می رسد. آن‌ها تمایل دارند مهارت‌ها را کنار بگذارند و از هنر به عنوان دکور اصلی استفاده کنند. دیدن تابلوهای برجسته  رنگارنگ و جسورانه و مبلمان در یک فضا که عمدتا هم خنثی هستند، معمول است.

 

سبک طراحی مدرن

 

اگر به فکر دکوراسیون فضایی به سبک مدرن هستید، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید بدانید:

  • تاکید بر خطوط افقی و عمودی با منحنی های کمتر
  • فقدان شلوغی
  • مبلمان کم ارتفاع و افقی با خطوط تمیز
  • نور طبیعی و پنجره های بی تزئین
  • متریال طبیعی مانند چوب رنگ نشده، فلزات، چرم و الیاف طبیعی
  • یک پالت رنگ خنثی یا “طبیعی”.
  • سطوح بازتابنده مانند فولاد، کروم یا شیشه
  • چوب های طبیعی و روکش های چوبی
 
سبک طراحی داخلی معاصر

 

سبک طراحی معاصر

وقتی به سبک های طراحی داخلی در طول تاریخ نگاه می کنید، طراحی داخلی معاصر تنها سبکی است که همیشه در حال تحول است. سبک طراحی معاصر به احتمال زیاد در طول قرن بیست و یکم تغییر خواهد کرد. معاصر به هر چیزی در زمان حال اشاره دارد. این سبک منحصر به فرد طراحی داخلی از دوره های زمانی مختلف وام گرفته است که محیطی مناسب برای ماندگاری یک عمر ایجاد می کند.

 

 

طراحی داخلی معاصر فضایی شیک و ساده است. از ویژگی های مختلفی مانند قالب گیری های دقیق روی دیوارها و پنجره ها و چیدمان های باز برای ایجاد فضایی جالب و متمایز استفاده می کند. مبلمان معاصر معمولی پاهای در معرض دید و خطوط تمیز را نشان می دهد تا حسی سبک و مطبوع به شما بدهد. استفاده از موادی مانند فلز و شیشه به دلیل خاصیت انعکاس نور، معمول است. این ظاهر ترکیبی نهایی از سبک های دکوراسیون خانه است. علاوه بر این، پالت های رنگی خنثی رایج ترین رنگ ها برای طراحی معاصر با پارچه های بافت دار برای ایجاد علاقه هستند.

 

سبک طراحی داخلی مینیمالیستی

 

 

طراحی معاصر و طراحی مینیمالیستی دارای بسیاری از ویژگی های مشابه هستند. هر دو دارای فرم های بدون عارضه، خطوط تمیز و پرداخت ساده هستند. با این حال، سبک دکوراسیون مینیمالیستی از طراحی ژاپنی الهام گرفته شده است و بر این اصل تمرکز دارد که کمتر، بیشتر است. در نهایت، طراحی مینیمالیستی فضای خالی را دوست دارد.

 

در حالی که بیشتر فضاهای داخلی مینیمالیستی دارای طرح رنگی خنثی هستند، رنگ های اصلی نیز می توانند به عنوان رنگ برجسته استفاده شوند. الگوها در هیچ کجا یافت نمی شوند و بافت یک ضرورت است. به دلیل اینکه فلسفه کمتری وجود دارد، خواهید دید که مبلمان کاربردی ضروری ترین عنصر طراحی است. ذخیره سازی نیز در طراحی داخلی مینیمالیستی مهم است. به همین دلیل، مبلمان اغلب به عنوان انبار مخفی عمل می کنند. به عنوان مثال، میز قهوه ای که بلند می شود تا فضای ذخیره سازی نمایان شود، یکی از بسیاری از راه حل های خلاقانه ای است که حداقل برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

 

سبک طراحی داخلی بوهمیایی

سبک طراحی بوهمی

دکوراسیون داخلی بوهمیایی همچنان به محبوبیت خود ادامه می دهد. به طور خلاصه، طراحی بوهمیایی یک زیبایی شناسی آزادانه است که فرهنگ ها و عبارات هنری مختلف را در یک سبک التقاطی که خارج از چارچوب فکر می کند مخلوط می کند. فضای آرام بوهو تاکیدی بر طبیعت دارد. با این حال، یافتن الگوهای جسورانه و رنگ های روشن برای مبلمان و لهجه ها معمول است.

 

این ایده جدید اتاق نشیمن را به عنوان مثال امتحان کنید: سعی کنید یک فرش قدیمی را به دیوار آویزان کنید تا جلوه ای جدید و منحصر به فرد از آثار هنری بگیرید.

 

سبک طراحی داخلی ساحلی

سبک طراحی ساحلی

 

برای قدردانی از سبک طراحی داخلی ساحلی، لازم نیست در کنار ساحل زندگی کنید. نباید با دکوراسیون دریایی اشتباه گرفته شود، سبک تزئینات ساحلی در لیگ دیگری است. یک فضای ساحلی به محیط طبیعی خود توجه می کند. این را می توان از طریق پالت رنگ تا مواد مورد استفاده برای مبلمان و لوازم جانبی مشاهده کرد. رنگ‌های خنثی مانند سفید با رنگ بژ جفت می‌شوند تا شن را تقلید کنند. علاوه بر این، بلوزهایی شبیه به موج‌سواری و آسمان آفتابی تابستانی می‌آیند. علاوه بر این، خانه‌های سبک ساحلی باید همیشه روشن و دلپذیر باشند. هدف این است که احساس کنید چیزی بین داخل و خارج از خانه وجود ندارد. به دلیل این پنجره، درمان ها به حداقل ممکن می رسد. یک پارچه شفاف سبک که در باد می وزد، مطمئناً حال و هوای ساحل را به شما منتقل می کند.

 

طراحی داخلی ساحلی

 

گلدان‌های شیشه‌ای آبی، کاغذ دیواری راه راه یا نقاشی‌های انتزاعی را خواهید دید که حس ساحلی را به شما منتقل می‌کنند. وقتی نوبت به شناسایی مبلمان در فضای داخلی ساحلی می رسد، احساس بسیار راحتی برای زندگی دارند. مبلمان رنگ آمیزی شده و آسیب دیده که با چوب حصیری یا جوت جفت شده اند، ساخته شده در بهشت است. از آنجایی که ارتباط با طبیعت در سبک طراحی داخلی ساحلی بسیار مهم است، افزودن گیاهان داخل ساختمان ضروری است.

 

سبک طراحی داخلی آرت دکو

ما افراد زیادی را ندیده‌ایم که هرگز در مورد طراحی داخلی آرت دکو نشنیده باشند. این سبک طراحی نمادین اوایل قرن بیستم در فرانسه نشات گرفت و سپس از دهه 1910 تا 1940 راه خود را به ایالات متحده باز کرد. انقلاب صنعتی به شدت الهام‌بخش سبک طراحی آرت دکو بود، به همین دلیل است که فلز در این زمان یکی از مواد انتخابی محبوب بود. تشخیص قطعات از سبک آرت دکو آسان است زیرا معمولاً دارای لبه های نوک تیز و گوشه های دندانه دار است. مبلمان بزرگ از زرادخانه تا مبل معمولی بود.

سبک طراحی داخلی

نکات مهم در مورد ترکیب سبک ها
نکته
اول

اولین کاری که می خواهید در ترکیب سبک انجام دهید این است که دقیقاً عناصری را که دوست دارید در سبک های مورد علاقه خود تعیین کنید. سپس ببینید آیا یکی از این عناصر در دو سبک طراحی وجود دارد یا خیر و روی قرار دادن این عناصر در فضای خود تمرکز کنید.

نکته
 دوم

زمانی که سبک های را ترکیب می کنید به قانون 80/20 پایبند باشید. قانون 80/20 چه می گوید؟ این یعنی که شما باید سعی کنید که 80 درصد یک اتاق یک سبک و 20٪ سبک دیگر داشته باشید.  بدیهی است که شما مجبور نیستید به این قانون پایبند باشید، اما یک قانون ساده است که مطمئن شوید همه چیز با هم ترکیب می شوند.

نکته
سوم

رنگ یک متحد کننده بزرگ برای هر خانه و هر اتاقی است از یک پالت رنگی استفاده کنید که با دو سبکی که می‌خواهید ترکیب کنید، هماهنگ باشد اگر چیزی بیش از حد از پالت رنگ شما خارج است، سعی کنید آن را دوباره رنگ آمیزی کنید تا با بقیه اتاق مطابقت داشته باشد.

نکته
چهارم

یکی دیگر از نکات عالی هر زمان که فضا را دکور می کنید این است که مطمئن شوید همه چیز همیشه یک جفت یا دوست هم دارد، این فقط به این معنی است که اگر یک گلدان فلزی گالوانیزه اضافه می کنید، مطمئن شوید که یک قاب فلزی گالوانیزه در جایی در اتاق وجود دارد تا آن را متعادل کند.
این اطمینان حاصل می کند که اتاق شما جذاب و بدون هرج و مرج احساس می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا حساب کاربری ندارید؟